Podpisana została umowa dotycząca budowy pierwszej podziemnej trasy tramwajowej w Warszawie, której zakończenie prac przewidziane jest na połowę 2026 roku. Trasa ta umożliwi pasażerom dojechanie do Dworca Zachodniego przez Ochotę. Przygotowania do rozpoczęcia budowy potrwają dwa miesiące. Szacuje się, że nowa trasa obsłuży ponad 1,2 miliona pasażerów rocznie.
Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, podkreślił, że stolica Polski jest miastem o najwyższym poziomie komunikacji publicznej w Europie. Dowodem na to są ciągłe inwestycje w ten sektor, w tym otworzenie 11 stacji metra i plany budowy dwóch kolejnych linii metra. Prezydent Trzaskowski zapowiedział także, że część nowej trasy tramwajowej prowadzącej do Dworca Zachodniego będzie przebiegać pod ziemią. Czas realizacji projektu szacowany jest na około 26 miesięcy.
Nowy odcinek tramwajowy o długości 1,6 km (w tym 500 m tunelu) umożliwi szybki i wygodny dojazd do Dworca Zachodniego. Tramwaj przejadą z ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego w zaledwie 5 minut, a z Metra Politechnika – w 15 minut. Z nowej trasy będą korzystać głównie mieszkańcy Starej Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia. W przyszłości, po wybudowaniu całej magistrali tramwajowej z Woli przez Ochotę, Mokotów do Wilanowa, dogodne połączenie z Dworcem Zachodnim uzyskają również mieszkańcy Woli, Wilanowa i Bemowa.
Nowa trasa tramwajowa zacznie się na dworcu Warszawa Zachodnia i będzie prowadziła do podziemnego przystanku tramwajowego obok wejścia na dworzec. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, umożliwiający łatwe przeniesienie się na perony kolejowe i autobusowe. Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich, podkreślił, że ta trasa jest kluczową częścią planu stworzenia komunikacyjnego hubu na Dworcu Zachodnim.
Podziemny przystanek tramwajowy będzie wyglądał podobnie do stacji metra, z tą różnicą, że perony będą niższe, ze względu na inny poziom podłogi w tramwajach i wagonach metra. Perony tramwajowe znajdą się bardzo blisko peronów kolejki WKD i zostaną umieszczone na poziomie -2.
Budowa nowej trasy będzie realizowana przez konsorcjum firm ZUE i Fabe w ciągu 26 miesięcy od podpisania umowy. Prace budowlane mają potrwać od 2024 do 2026 roku. Inwestycja jest częścią większego projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i ma być dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wartość inwestycji wynosi netto 294 mln 820 tys. zł, a brutto 362 mln 629 tys. zł.