Jednymi z najbardziej charakterystycznych kreacji Julii Keilowej – wybitnej projektantki użytkowych przedmiotów codziennego użytku – są cukiernica w kształcie kuli, ozdobny talerz z trzema małymi trójkątami i trójsierpowa patera. Od 21 marca do 1 września 2024 roku, Muzeum Warszawy będzie gospodarzem nowej wystawy poświęconej tej artystce, której prace zdobiły salony drugiej Rzeczypospolitej.
Julia Keilowa, urodzona w żydowskiej rodzinie w Stryju (obecnie część Ukrainy), uczęszczała do szkoły średniej we Lwowie i Wiedniu. W 1922 roku poślubiła Ignacego Keila i przeprowadziła się razem z nim do Warszawy. Trzy lata później rozpoczęła studia na wydziale rzeźby w Państwowej Szkole Sztuk Pięknych.
Począwszy od 1932 roku, Keilowa współpracowała z warszawskim zakładem platerniczym Fraget oraz fabrykami Norblina i Braci Henneberg. Jej projekty, inspirowane stylem Art Déco, szybko zdobyły uznanie krytyków i klientów. Prowadziła także własną pracownię metaloplastyczną, gdzie tworzyła szeroko cenione rzeźby i przedmioty użytkowe. W 1938 roku jej prace były prezentowane na indywidualnej wystawie poświęconej wzornictwu.
Po wybuchu II wojny światowej Keilowa zbiegła do Lwowa, gdzie prowadziła pracownię ceramiki. Dwa lata później powróciła do Warszawy, gdzie ukrywała się poza gettem. W 1942 roku została zamordowana przez gestapo.
Jako ikona artystyczna czasów II Rzeczypospolitej, Julia Keilowa przyczyniła się do zacierania podziałów między sztuką wysoką a użytkową. W niepodległej od 1918 roku Polsce, jej nowoczesne projekty miały za zadanie wspomagać modernizację młodego państwa, stając się często wizytówką sztuki II Rzeczypospolitej. Dzieła Keilowej są dzisiaj bardzo poszukiwane na rynku kolekcjonerskim oraz w prywatnych i publicznych kolekcjach.
Bliżej prezentowane na wystawie w Muzeum Warszawy będą prawie 80 przedmiotów zaprojektowanych i wykonanych przez Julię Keilową. Jest to dotychczas najszersza prezentacja jej pracy, obejmująca unikatowe ręcznie wykonane przedmioty i prace rzeźbiarskie. Choć dorobek Keilowej rozproszył się podczas II wojny światowej, a w kolejnych dekadach popadł w zapomnienie, teraz jest ponownie doceniany i ceniony za jego niepowtarzalny styl.
Julia Keilowa była mistrzynią matematycznych proporcji, harmonii, rytmiczności i elegancji. Chętnie zestawiała ze sobą podstawowe bryły geometryczne – stożki, walce, kule, graniastosłupy. Jej unikalne połączenia prostych form z miękkimi krawędziami tworzą niesamowitą dekoracyjność jej przedmiotów.
Ostatnia część wystawy umożliwi odwiedzającym zapoznanie się z nowoczesnym spojrzeniem na postać i twórczość Julii Keilowej. Studenci warszawskiej ASP i School of Form prezentują ponad trzydzieści nowatorskich rozwiązań projektowych inspirowanych jej osiągnięciami. Będzie to również okazja dla odwiedzających do próby swoich sił w projektowaniu, z materiałami do papieroplastyki dostępnymi na stole-warsztacie.