Z dniem 1 lipca tego roku zaplanowane jest wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w stolicy Polski, Warszawie. Oznacza to duże zmiany dla mieszkańców dzielnicy Ochota, którzy zostaną podzieleni na dwie grupy: osoby mieszkające w ramach Strefy oraz tych, którzy poza nią zamieszkują. Szczegółowo omówiliśmy ten temat w naszym poprzednim artykule.

Zanim ustalono nowe regulacje dotyczące Strefy, przeprowadzono badania na terenie Ochoty, które miały zbadac opinie mieszkańców na ten temat. Ankietowano 516 pełnoletnich mieszkańców tej dzielnicy pod koniec lutego i na początku marca, pytając ich o ocenę planowanego uruchomienia Strefy Czystego Transportu.

Wyniki badań były pozytywne. Zwłaszcza mieszkańcy Szczęśliwic wyrażali swój entuzjazm co do wprowadzenia Strefy. Osoby, które nie korzystają z samochodu lub robią to sporadycznie, były znacznie bardziej skłonne do odpowiedzi „zdecydowanie tak” (33%), w porównaniu do aktywnych kierowców (20%).

Na tej podstawie można przypuszczać, że mieszkańcy dzielnicy są zwolennikami tego pomysłu. Należy jednak zauważyć, że jak pokazują badania prowadzone przez ostatnie trzy lata, początkowe entuzjazm mieszkańców dla nowych rozwiązań w zakresie organizacji ruchu i parkowania z czasem znacznie maleje. Przykładem może być tu Strefa Płatnego Parkowania czy zwężenie ulicy Grójeckiej, które były wcześniej przez nas omawiane.

Wykorzystana metoda badań to CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing), czyli bezpośredni wywiad kwestionariuszowy za pomocą tabletu. Próbka badawcza została dobrana proporcjonalnie do płci i wieku respondentów. Wywiady przeprowadzano w pięciu różnych miejscach dzielnicy: przy Hali Banacha, Urzędzie Dzielnicy, na Placu Narutowicza, w Parku Szczęśliwickim oraz na skrzyżowaniu ulic Racławickiej i Mołdawskiej. Liczba wywiadów została równomiernie rozłożona pomiędzy wymienione punkty.