Ognisko Pracy Pozaszkolnej zasłużenie zdobyło Warszawską Nagrodę Edukacji Kulturalnej 2023, co stanowi doskonałe osiągnięcie dla całego zespołu. Zajęli oni III miejsce w kategorii „kompetencje przyszłości” za skuteczne wdrożenie projektu Włącz Dramat- Piaskownica.

Twórcy projektu, Katarzyna Rewerza Malec, Wojciech Wojtuch i Krystyna Helland Kurzak, starali się głównie dotrzeć do młodzieży i uświadomić im znaczenie relacji międzyludzkich oraz efektywnej komunikacji interpersonalnej. Projekt ten, poprzez serię warsztatów, miał na celu naprawę szkolnej „piaskownicy”, gdzie młodzi ludzie po okresie pandemii doświadczyli kryzysu relacji międzyludzkich. Długotrwała izolacja i nauka zdalna spowodowały niespodziewane zmiany w ich codziennym życiu, ograniczenie kontaktów społecznych i osobistych. Ta nowa rzeczywistość była dramatem dla młodych ludzi, którzy sami musieli poszukać rozwiązania na swoje problemy. Właśnie oni byli inicjatorami i realizatorami projektu, a nauczyciele dostarczyli im przestrzeń do twórczego działania.

W ramach tego celu, oprócz innowacyjnego spektaklu „Piaskownica” w formie czytania performatywnego prezentowanego przez młodych aktorów Zespołu Musicalowego „POZA”, przygotowano dwa towarzyszące warsztaty. Warsztat komunikacji interpersonalnej „Czy możemy powiedzieć, że zależy nam na tym samym?” prowadzony przez studentki Akademii Pedagogicznej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie pod kierunkiem dra Krystyny Helland- Kurzak oraz warsztat malowania piaskiem, przygotowany przez prof. Marynę Myloslavską, artystkę z Charkowa we współpracy z Katarzyną Kowalczyk.

Uczniowie ochockich szkół: LXIX Liceum Ogólnokształcące, CLX Liceum Ogólnokształcące im gen dyw. Stefana Roweckiego „Grota”, oraz Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 byli entuzjastycznie nastawieni do pomysłu organizatorów na nowatorską formę edukacji przez teatr. Spektakl „Piaskownica” odegrał kluczową rolę w kształtowaniu ich poglądów, przypominając o znaczeniu relacji międzyludzkich. Spektakl ten zapewnił platformę do symbolicznego poszukiwania i diagnozowania „piaskownic” w ich dorosłym życiu, zarówno osobistym, zawodowym, jak i społecznym. Uczestnicy projektu mówią z nadzieją, że taka forma edukacji może być dobrym początkiem procesu uzdrawiania społecznych relacji w szkole, pracy czy domu.