Zauważono, że przestępcy korzystający z numerów telefonicznych, które zaczynają się od prefiksu 47 i są zarejestrowane na Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, używają ich do wyłudzania środków finansowych lub manipulowania zachowaniem swoich ofiar. Mogą na przykład nakłaniać do udostępnienia pewnych informacji lub pobrania niebezpiecznej aplikacji.
Osoby te, udając funkcjonariuszy CBZC, informują swoje potencjalne ofiary o rzekomym zagrożeniu dla ich oszczędności zgromadzonych na kontach bankowych. Używając danych uzyskanych z różnych wycieków informacji, zdolne są do wzmocnienia wiarygodności swojego przekazu poprzez użycie prawdziwych danych personalnych, takich jak imię i nazwisko czy adres e-mail. Wszyscy powinni zwracać uwagę na takie sytuacje i unikać przekazywania pieniędzy nieznajomym oraz udzielania im informacji o sobie. Warto pamiętać, że oszuści mogą wykorzystywać różne historie dla swojej korzyści. Należy szybko zakończyć każdą rozmowę telefoniczną, która budzi jakiekolwiek podejrzenia.
Zalecamy szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z osobami, które przedstawiają się jako funkcjonariusze różnych służb, czy oferują usługi finansowe lub bankowe. Należy zawsze sprawdzić tożsamość osoby dzwoniącej i nie ulegać namowom do dokonywania przelewów czy udzielania kodów autoryzacyjnych do operacji bankowych.
Policjanci nigdy nie informują o tajemniczych operacjach przez telefon i nie proszą o pomoc od osób postronnych. Szczególną ostrożność należy zachować, gdy osoby podające się za przedstawicieli służb lub banków proponują dokonanie przelewu czy udzielenie kodów autoryzacyjnych. W takich sytuacjach zaleca się natychmiastowy kontakt z Policją. Nawet profesjonalna terminologia używana przez rozmówcę nie powinna być potwierdzeniem jego wiarygodności.
Potrzebne jest zrozumienie, że wyświetlony numer telefonu czy nazwa banku nie są dowodem na to, że mamy do czynienia z prawdziwym reprezentantem instytucji. Zawsze należy uważnie czytać treść wiadomości SMS, które przychodzą na telefon, czy komunikatów w aplikacji mobilnej podczas połączenia z domniemanym przedstawicielem banku lub innej instytucji. Z ich treści może wynikać, że akceptujemy transakcję, której dokonają oszuści.
Jeżeli rozmowa telefoniczna budzi jakiekolwiek obawy lub wątpliwości, należy rozłączyć się, poczekać co najmniej 30 sekund i samodzielnie połączyć się z instytucją, z której rzekomo dzwonił przedstawiciel, używając oficjalnego numeru wpisanego na klawiaturze, a nie poprzez oddzwonienie na wcześniejsze połączenie. Pamiętajmy o zachowaniu zdrowego rozsądku i spokoju, nawet jeśli zostaniemy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu, np. utracie środków. W takich sytuacjach warto rozważyć, czy nasze pieniądze są naprawdę zagrożone, czy może jest to próba oszustwa. Dobrym sposobem na uniknięcie pułapek jest przerwanie połączenia i ponowne nawiązanie go zgodnie z powyżej podanymi wytycznymi.